امروزه آسانسور های هیدرولیکی توانسته اند خود را در میان کاربران خانگی نشان دهند. در اروپا حدود ۷۰ درصد از ساختمان های زیر ۵ طبقه از آسانسور هیدرولیک استفاده میکنند. مسلما این نوع آسانسورها هم مزایایی دارند از جمله نرمی حرکت در استارت اولیه؛ خرابی و استهلاک بسیار کم؛ سهولت در عیب یابی و تعمیر؛ ایجاد آسانسور های زیبا و شیشهای به دلیل حذف کادر وزنه و سیم بکسل؛ احتیاج به سازه سبک؛ عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام؛ ایجاد آسانسورهای باربر و سنگین با تناژ بالا و زیبایی بام خانه و نیز تراز شدن دقیق آن در طبقات اشاره نمود اما در عوض محدودیت هایی هم دارد که می توان به این موارد اشاره نمود: محدودیت در ارتفاع و کندی نسبی سرعت آنها و تنها قرارگیری در چاهک را اشاره کرد. این نوع آسانسور، با موتور الکتریکی و پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک کار میکنند.
در آسانسورهای هیدرولیک به علت اینکه کادر وزنه وجود ندارد و سیستم جک هیدرولیکی باید تمامی کابین و مسافران را جا به جا کند، نیاز به موتورهای قوی تری می باشد. در این آسانسورها یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن به همراه یک شیرالکتریکی مخصوص که پاور یونیت نامیده میشوند، وظیفه تأمین فشار روغن برای جک هیدرولیک را بر عهده دارد. برای راهاندازی موتور به علت هزینه های بالای دیگر موتورها برای شروع به کار موتور پمپ هیدرولیک از سیستم رایج ستاره – مثلث استفاده میشود. اما این موتور و فشار تنها در حرکت به سمت بالا مورد نیاز است و اما برای حرکت کابین به سمت پایین احتیاجی به روشن کردن موتور نیست و تنها با بازکردن یک شیر و خالی کردن روغن جک کابین به آرامی به سمت پایین حرکت میکند.
مشخصات فنی و ویژگی های آسانسور هیدرولیک
– تجهیز شده به سامانه ایمنی ضد سرقت، بدون نیاز به گاورنر
– قابلیت اجرا و نصب در مکان های با چاله کم ارتفاع
– عدم نیاز به موتورخانه در بالای چاهک آسانسور
– امکان نصب آسانسور هیدرولیک در مکان هایی که چاه و چاله آسانسور پیش بینی نشده است.
– استفاده از پمپ های روغن دنده ای ، پره ای واسکرو در ساخت پاوریونیت آسانسور
– مصرف برق فقط برای بالا رفتن آسانسور و صرفه جویی در انرژی
– حرکت سریع ، نرم و بی صدا
– مجهز به کاراسلینگ جهت حمل کابین
– اجرای سازه چاه آسانسور به صورت پیش ساخته و اتصال سریع با پیچ و مهره
– نیاز به برق تک فاز یا سه فاز
– بالا بودن کیفیت محصولات
– در انواع متفاوتِ مسافربر، بیمارستانی، باربر و خودروبر با ظرفیت ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلوگرم
تجهیزات تخصصی اسانسور هیدرولیکی :
- شیر ضد ترکیدگی (Rupture Valve)
- شیر اضطراری (Emergency Valve)
- پمپ دستی (Hand Pump)
- شیر ضد سقوط (Counter Balance Valve)
- گرمکن روغن (Oil Heater)
- شیر دستی ربع گرد (Shut of Valve)
- سوئیچ تشخیص فشار (Pressure Switch)
سامانه هیدرولیکی قدرت (پاوریونیت) :
این سامانه، در دو نوع الکتروموتور درون مخزن و الکترو موتور بیرون مخزن و نیز با دو شکل متفاوت الکتروموتور داخل روغن(غوطه ور) و بیرون روغن و سه نوع پمپ اسکرو، پره ای و یا دنده ای برای قدرت های سبک، متوسط و سنگین و تجهیز شده به شیر چهار سرعته ساخته می شود.
جک هیدرولیک :
این نوع جک ساخته شده از لوله های استاندارد و دو نوع شافت جک پالش شده یا کروم شده و پکینگ های اروپایی.
انواع درب تابلو برق و فرمان :
مطابق با استاندارد EN81
شیر برقی :
مهم ترین مزیت این نوع شیر، ایجاد سرعت تدریجی و بسیار نرم هنگام حرکت و توقف کابین نیز می باشد.
کاراسلینگ :
– قابلیت نصب سریع و آسان با اتصال پیچ و مهره – تجهیز شده به سامانه ایمنی ضد سقوط (پاراشوت) با سیستم محرکه بدون نیاز به گاورنر – تولید شده از ورق های فولادی با روکش گالوانیزه
انواع درب طبقه :
لولایی، اتوماتیک (تلسکوپی، سانترال)
انواع درب کابین :
اتوبوسی، اتوماتیک (تلسکوپی، سانترال)
مکانیزم آسانسور هیدرولیک :
در این آسانسور، سیستم حرکتی آن به گونه ای است که عامل حرکت کابین آسانسور توسط سیلندر و پیستون (جک و پاور) هیدرولیکی انجام می گردد و عموما ۹۹.۹% وزنه تعادل نداشته و برای ارتفاعات کم و با سرعت های کم مورد استفاده قرار می گیرد.
این آسانسور میتواند از نوع مستقیم و یا غیر مستقیم باشد که در نوع مستقیم جک بصورت مستقیم و بردن واسطه به زیر یوک کابین (مستقیم زیر) یا یوک کنار کابین (مستقیم کنار) متصل میگردد و جک به طور مستقیم بر کابین آسانسور تاثیر گذاشته و موجب حرکت کابین می شود. در نوع آسانسور هیدرولیکی جک غیر مستقیم (جک بغل) جک توسط فیکستچر ریل هدایت شده و به فلکه ها متصل می گردد که روی آن فلکه های سیم بکسل به کابین متصل است و حرکت فلکه ها موجب حرکت سیم بکسل و در نهایت حرکت کابین آسانسور میشود.
در آسانسور هیدرولیک عامل حرکت کابین، شامل مجموعه سیلندر و پیستون هیدرولیکی بوده که هیدرولیک معمولا برای ارتفاع و سرعت کم کاربرد دارد. سیستم محرکه آسانسورهای هیدرولیک می تواند از نوع مستقیم و یا غیر مستقیم باشد. در نوع مستقیم جک بدون واسطه به زیر کابین و یا یوک کابین در کنار کابین متصل شده و در نوع غیرمستقیم حرکت توسط سیم بکسل به کابین (کاراسلینگ) منتقل میگردد.
قبل از اختراع آسانسورهای کششی در امریکا، آسانسورهای هیدرولیک رایج بوده است. تا پیش از سال ۱۹۴۵ عموما از سیال آب جهت نیروی محرک جک استفاده می شده که از ۱۹۴۵ با بکارگیری روغن به عنوان سیال در جک، دیگر آب مورد استفاده قرار نگرفت. از آسانسورهای هیدرولیک برای حمل و نقل بارهای سنگین در آسانسورهای اتومبیل بر باربر و در ساختمانهای مسکونی کم ترافیک با ارتفاع کم استفاده میگردد، سرعت آسانسورهای یاد شده از ۰/۱۲۵ تا ۱ متر بر ثانیه می باشد. نکته جالب، سرعت ۰/۶۳ متر بر ثانیه به دلیل نصب پاوریونیت بدون مکانیزم خنک کننده و نیز بدون نیاز به مکانیزم پاراشوت تدریجی گاورنر، ترمز ایمنی و… استفاده از سیستم خنک کننده الزامی است.
مزیت های آسانسور هیدرولیکی :
- نیروی کم اما در عوض قدرت زیاد
- بدون نیاز به سقف چاه مستحکم
- عدم نیاز به فضای موتورخانه در بالای چاه آسانسور
- ایمن بودن آن خصوصا در برابر زلزله
- نرمی حرکت و دقت در توقف
- قابلیت حمل بارهای سنگین
اهمیت آسانسورهای هیدرولیکی زمانی نمایان می شود که ظرفیت زیاد باشد و به آسانسور خوبی نیازمند باشیم. سیستمهای هیدرولیک، دارای توان نیروی بالا برنده قوی و راندمان مکانیکی مناسب می باشند. آسانسورهای هیدرولیکی می توانند با ظرفیتهای ۵۷۰۰۰ کیلو گرم و یا بیشتر می توانند عمل کنند.
کاهش ابعاد آهنکشی:
همان طور که می دانید آسانسورهای هیدرولیکی نیرو و بار عمودی به اسکلت ساختمان اعمال نمی کند به همین علت ابعاد آهن کشی چاهک به طرز چشمگیر کاهش مییابد.
بهره برداری موثر تر از ساختمان:
آیا می دانستید که فضای مورد نیاز برای چاه آسانسور هیدرولیک ۱۲٪ کمتر از چاه آسانسور کششی می باشد! آسانسور هیدرولیک نیازی به فضای موتورخانه در بالا ندارد اما در عوض به Over Head بیشتری در نوع مستقیم نیاز دارد.
ویژگیهای آسانسور هیدرولیکی را برمی شماریم:
عدم نیاز به موتورخانه در پشت بام را می توانیم به عنوان اولین مزیت برشماریم. به سبب این ویژگی می توانیم این نوع آسانسور را در خانههای قدیمی بدون آسانسور نیز راحتتر نصب نماییم.
کابینهای متنوع نیز از جمله موارد دیگری است که باعث برتری این آسانسور می شود.
از نظر میزان استهلاک، آسانسورهای هیدرولیکی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و نسبت به آسانسورهای دیگر بسیار کم استهلاکتر هستند. از جنبه ایمنی بسیار امن هستند و می توان گفت امکان سقوط در آنها تقریبا وجود ندارد.
قدرت بالای آسانسورهای هیدرولیکی برای تحمل وزنهای سنگین، از جمله مزایای دیگر آن است. در واقع باید گفت آسانسور هیدرولیک در ابتدا برای حمل بارهای سنگین در ارتفاعات کوچک طراحی شده بود.
حرکت این آسانسور نرمتر و آرامشبخشتر نسبت به آسانسورهای دیگر می باشد. همچنین در هنگام آغاز و توقف حرکت ، تکانهای به شدت کمتری را احساس میکنید.
اما به هر حال هر وسیله ای علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعفی هم دارد، حال به نقاط ضعف این آسانسور می پردازیم: سرعت ، اولین و جدیترین اشکال این آسانسورها است. در واقع این نوع نسبت به رقیب قدیمی خود کندتر حرکت می کند. علاوه بر این، به دلیل محدودیت ارتفاع پیستون، در نهایت میتواند در ساختمانهای ۵ طبقه قابل اجرا و استفاده باشند. به همین خاطر در ساختمان های کم ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرند.
منبع: raymonlift.ir
بدون دیدگاه